zaterdag 24 maart 2007

Zaterdag 24 maart: 19de werkdag valt in 't water, toch een verslag ...

Hoesten en proesten.
Sinds vrijdagnamiddag ben ik de pineut. Ook bij mij heeft het griepmonster toegeslagen. Deze morgen bij het opstaan voelde ik me ellendig en niet in staat om ook maar iets te ondernemen. Juist vandaag nu we er weer gingen invliegen op onze museumzolder. Weliswaar met een kleine bezetting, want voor de HK Denderland is het vandaag een grote dag: de Kring richt de jaarlijkse algemene vergadering in voor de Oost-Vlaamse Heemkundige Kringen.
Het was wel voorzien dat Johnny, Bert, Walter en ik zeker gingen verder werken aan de refitting. Johnny is op het laatste nippertje weerhouden wegens familiale verplichtingen. Walter is zelf nog herstellende en ik zie er niet uit. Voor één keer leggen we er dus noodgedwongen het bijltje bij neer.
Misschien een goed moment om even alles eens op een rijtje te zetten. Wat hebben we reeds bereikt na 18 werknamiddagen? 18 personen hebben hun steentje bijgedragen. In totaal hebben ze 345 uren gewerkt in het museum, goed voor 9 weken voltijds (38-urenweek).
Een uitgebreider artikel zal verschijnen in het volgend nummer van ons ledenblad. Toch wil ik onze wekelijkse lezers niet teleurstellen en nu al een tipje van de sluier oplichten.
We kunnen vaststellen dat we te maken hebben met zes verschillende groepen aardewerk en materialen:
1/ Belgische waar – grijs aardewerk – gereduceerde bakking
2/ Belgische waar – licht rood aardewerk – geoxydeerde bakking
3/ Votiefurnen – grijs aardewerk – Type Holwerda 31
4/ Terra sigillata – Dragendorff 27 / Dragendorff 37

Beeld van de terra sigillata op de refittingstafel

5/ Mortuaria
6/ Bouwmaterialen
De meerderheid vooral urnen, schalen en kruiken zijn votiefgiften. Wij stellen vast dat er geen amforen aanwezig zijn. We hopen hiervan sporen terug te vinden in het materialendepot van Gent of Leuven. Het gestempeld materiaal van de terra sigillata en de graffiti op het Belgisch waar is nog in onderzoek.
Bij de bouwmaterialen is een belangrijk stuk stro-plaasterwerk teruggevonden afkomstig van de wanden van het bijgebouw. Bij deze groep zijn de fragmenten van de tegulae het meest voorkomend.

Tot hier toe het enige fragment
stro-plaasterwerk in de verzameling.

Bij een voorlopige telling komen we ongeveer op een 70-tal verschillende refittings.
Deze resultaten zijn allemaal voorlopig en geven zeker nog geen totaalbeeld van het doel dat we ons voor ogen stellen.
Ik groet al onze trouwe lezers van de archeoblog en kruip weer onder de wol. Ik hoop jullie volgende week weer te zien in betere omstandigheden. Voor een uitgebreid relaas over dit refittingswerk verwijs ik jullie graag naar ons volgend ledenblad dat op 15 mei verschijnt .
Ave.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten