zondag 4 januari 2009

Verslag 99ste werknamiddag: zaterdag 03/01/2009

"‘k Heb mijn wagen vol geladen ... "
E
n dat voor de eerste werknamiddag van het jaar. Natuurlijk, want ik had de laatste lading boeken mee naar onze zolder. Zo zal het ons zeker niet ontbreken aan lectuur de komende weken of zeg maar maanden.
Natuurlijk had ik ook wat lekkers mee voor deze eerste werknamiddag. Want zoals alle goede Belgen spelen we zeker mee met het nieuwjaarswensen. Een welgemeende wens aan Carine aan de balie en aan Jan en drie dikke klappers, en wijle weg naar de zolder.
Zoals gezegd eerst de kast verder aangevuld met lectuur. Hubert heeft onmiddellijk de boekeninventaris aangevuld en in het dubbel afgedrukt zodat ze beneden ook weten wat voor boeken er in de kast zitten. Teveel om op te noemen, hopelijk voldoende om ons inventarisatiewerk voldoende te bestuderen.
Ondertussen is Johnny uit de sloffen geschoten en wat mag je dan verwachten? Natuurlijk: de geboorte van de eerste refitting van 2009. Knap kind, een Drag. 35/36 (mengvorm) met barbotinne versiering.

De eerste refitting van 2009, van de hand van Johnny. Drag 35/36 (mengvorm).

En geloof het of niet maar de tweede laat niet lang op zich wachten, doch om hier dadelijk een typologie op toe te passen lijkt wat moeilijk. Het geheel is nog te fragmentarisch om direct te kunnen zeggen om welk type het gaat.
Zo zijn we dus voor een nieuw werkjaar van wal gestoken. Na het aanvullen van de boekenkast zet ik me terug aan slag bij de verzameling Drag. 27. Deze moet vandaag volledig afgehandeld zijn, dat is mijn doelstelling. Afgehandeld wil zeggen volledig op typologie en subtypologie gebracht en mooi per soort en type open gelegd zodat een finale refitting kan plaats vinden. Hiermee breng ik zeker nog gans mijn namiddag door. Dit werk gaat gepaard met elk stukje te controleren en te vergelijken met de lectuur. Een aangenaam en zeker leerzaam werk.

Zicht op een gedeelte van de voetscherven type Drag. 27.

Dit werk wordt onderbroken voor een heerlijk geurend potje koffie met gebak, dat mag wel voor deze eerste werknamiddag van het jaar. Jullie vragen zich misschien af of dat het niet koud is op onze zolder. Neen, hoor. Het is er een aangenaam temperatuurtje. Laat het buiten maar vriezen dat het kraakt, het maakt er de zolder alleen maar aangenamer op.
Zo gezegd, zo gezegd, en dan bedoel ik dat ik er inderdaad in slaag om de vooropgestelde doelstelling te behalen. Ik kan zelfs nog beginnen om het kruikenwaar verder uit te sorteren, een job waar Willy de vorige keer was aanbegonnen, doch jammer genoeg is onze vriend vandaag niet van de partij. Ik stel vast dat het hier gaat om een zeer omvangrijke groep waar vermoedelijk nog veel refittingswerk kan gebeuren.
Zoals een echt broederpaar zitten Hugo en Hubert aan het bureau en kwijten zich in alle stilte van hun job. Hubert bezig met het inlezen van de referentieverzameling. Hugo onverstoorbaar aan het nummeren en ficheren. Eigenlijk is ons team een geoliede machine om trots op te zijn. We kunnen toch tellen op een vaste kern van een 10 tal mensen waar er elke week zeker 4 of 5 aanwezig zijn.
Doch ook op deze eerste werknamiddag klikt de klok ongenaakbaar verder en is het weerom tijd om af te dalen naar het aardse tranendal. Gezellig griezelig dalen we af in de reeds donkere museumgangen "BOEOEOEOEOEOE".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten