zaterdag 26 mei 2007

Verslag 26ste werkdag: zaterdag 26/05/2007

Zwoel, warm en doef is de perfecte weergave van de weersomstandigheden op deze 26ste werknamiddag in het museum. Zwetend stoomden wij de trap op naar onze zolder waar het refittingswerk op ons ligt te wachten.
Terwijl Bert zich onder de broeierige spots van zijn fotostudio begeeft, begint Johnny zoals gewoonlijk aan het refittingswerk en beschrijf ik de laatste stukken van de bouwmaterialen.
Hubert heeft voor vandaag de handdoek geworpen. Hij ligt met een zware migraineaanval buiten strijd. De refittingsploeg wenst hem het beste toe en hoopt hem spoedig terug te zien op zolder.
Na het schrijfwerk neem ik de taak op mij om de zolder een beetje op orde te zetten zodat we volgende week onze gasten kunnen ontvangen voor de opendeurnamiddag “Puzzelen in de verzameling De Brouwer”. Ondertussen slaagt Johnny er weer in om enkele scherven aan elkaar te passen. Een randscherf sluit prachtig aan een reeds bestaand voorwerp uit de tentoongestelde items uit de museumkasten. Het gaat hier om een diep schaaltje in grijs aardewerk met gereduceerde bakking. Dit diende vermoedelijk om plengoffers te brengen. Als zo iets wordt gevonden geeft dat de gewone man weer wat moed om verder te puzzelen. Na mijn opruimwoede en mijn gemaakte afspraken met het museumpersoneel voor volgende week, begeef ik me ook nog eens aan het refitten. Terwijl ik daar zo mee bezig was, kreeg ik echt pas inzicht in de massa materiaal dat nog te verwerken is. Het is ook opvallend hoeveel scherven er liggen van steeds dezelfde voorwerpen: urnen, kruiken en schalen merendeel devotie materialen. Waar blijven die huishoudmaterialen? Ik vermoed dat deze zullen komen uit het materiaal van Gent en Leuven. Alhoewel, afwachten is de boodschap.

Een greep uit de ijzeren voorwerpen aangetroffen
tussen het schervenmateriaal.
Naar het einde toe krijgen we nog het bezoek van een paar jonge mensen die een geschiedkundig werk moeten maken over archeologische voorwerpen uit de regio Aalst. Zij zitten met problemen over het steentijdmateriaal. Gelukkig kunnen we deze mensen helpen. Dat doet steeds plezier. Meteen wordt ook het einde aangekondigd van deze werkdag. Na het gehaper van de betaalmachine in de parkeertoren keren we huiswaarts, waar moeder de vrouw wacht met het avondeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten